tisdag 6 april 2010

the lovely bones.





...eller Flickan Från Ovan som de svenska filmaffischerna säger. Idag klickade jag igång den. Äntligen, kände jag redan från början. Förväntningarna var ganska stora. Sedan jag såg trailern för första gången (någon gång kring lucia) har jag nog känt att det här skulle komma att bli en film som jag skulle gilla.

Filmen är redigerad av Peter Jackson (skaparen av bland annat Sagan Om Ringen-trilogin) som från början kom ut som en novell skriven av Alice Sebold, 2002. Historien utspelar sig i Philadelphia 1973. Susie Salmon (Saoirse Ronan) är fjorton år och lever tillsammans med sin kärleksfulla familj. Den 6 december efter skolan träffar Susie, av en slump, en av familjens grannar - Mr Harvey. Eller, var det verkligen en slump? Susie blir lurad och fråntagen sitt eget liv. Polisen kopplas snabbt in, dock utan vidare resultat. Man finner heller inga bevis på vem som kan vara skyldig till hennes försvinnande. Susie är fast på platsen mellan himmel och jord, "in my own perfect world", där hon vakar över sin familj.

En riktigt bra film som så här i efterhand får mig att rysa varje gång jag klickar igång trailern.
Kolla. Trailer. Här. Och. Nu!

1 kommentar:

Agnes sa...

Åh, jag vill jättegärna se flickan från ovan!