fredag 19 september 2014

spenatsoppa.

Härlig fredagspepp till varenda en av er! Kvällen till ära beslutade jag mig om att röra ihop min allra bästa, älskade favoritsoppa. Receptet är ganska så härmat från min mormor som jag noga beordrade att laga den så fort jag skulle komma på besök. Kort och gott, det är en ljuvlig spenatsoppa med massa örtsalt och citron!

Det första man gör är att hacka gullök, precis så många man önskar och så stora bitar man tycker är godast. Jag tycker att det är så himla gott med mycket lök och stora bitar. Löken ska därefter fräsas på relativt hög värme, med lite omrörning så klart. 

Därefter häller du i vatten, mjölk, grädde och philadelphiaost, det ska självklart tilläggas att man dels tar valda mängder efter eget tycke. I kvällens soppa använde jag 4 dl vatten, kanske si så där 5 dl mjölk, 2,5 dl Oatlygrädde och så klart hela philadelphiaosten. Ytterligare ska nämnas - man måste inte ha allt detta. Personligen tycker jag att soppan bli så fantastiskt krämig men det går jättebra med bara vatten och mjölk till exempel...

Sen är det dags för grönsaksbuljong, två stycken med tanke på mängden soppa. Mums!

Nu är det dags för spenaten, jag köper alltid 600 gramspåsar hackad spenat och slänger i. 

Sen rör du om då och då, superduperviktigt och något man aldrigaldrigfårglömma är att spenat inte får kokas upp. 

Dags för örtsalt, mängd efter egen smak. Jag avgudar örtsalt så jag häller i rätt så mycket. 

Och citronsaften, käraste, härligaste, bästa, godaste citronsaften. Ännu ett påhitt som jag aldrig får nog av. Man kan verkligen ha citron till allting och gå med storvinst!

Och nu mina vänner är det dags att förflytta både dig och soppa till den bekvämaste av platser för att bara njuta så länge det behövs. Vågar ni prova? Kör hårt nu!

1 kommentar:

Unknown sa...

Käraste Amanda! Jag är så glad att du lagar den nyttiga spenatsoppan! smaklig spis mitt hjärta <3 Kramar från Mormor