onsdag 12 maj 2010

favoritfilmpojkar genom åren.


Atreyu - Never Ending Story
Gillade Atreyu så himla mycket. Han var så snäll mot sin häst, han var så modig och han riskerade sitt liv för att rädda andra. Jag tyckte om honom jättemycket. Jag minns att jag tyckte att han var så tuff också. Som i scenen på bilden. Där äter han bröd. Och han liksom biter inte av små bitar och tuggar i sig, utan mer river och sliter med tänderna och sväljer hela bitar (en aning överdrivet, men lite sanning ligger det i det). Vet att när jag själv åt bröd ibland, så härmade jag Atreyu.


Jack Dawson - Titanic
När jag var liten och började skriva små kärlekslistor på sötaste killarna i skolan och allt det där, så fick Jack Dawson från Titanic stå på det första platsen. Tyckte att han var så snygg, så snäll och så fantastiskt bra.


Christian - Moulin Rouge
För det första så kärar man ner sig i hela filmen hur enkelt som helst. Sen kommer vi till Christian som är ännu en sån där perfekt grabb som bara finns bakom manuspapper och filmdukar. Se bara. Åh, sätter nog igång filmen efter det här inlägget tror jag...


Bruno Martelli - Fame
Har man sett orginalfilmen Fame samt serien, så förstår man varför piano- och cellonörden med det storlockiga håret hamnar på listan över movie crushes. Som det här till exempel. Eller det här, när han är så nerkärad att hela ens mage förvandlas till ett zoo.


Danny Zuko - Grease
Grabben behöver nog ingen närmare presentation. En snäll badboy som gjorde några felsteg. Men nog älskade man honom ändå. Och visst var det snyggt med cigaretten i munnen? Förlåt mig, mamma. Det här är nog min favoritdel med honom skulle jag tro.


Noah - The Notebook
Noah måste ju vara idealsnubben som alla brudar någon gång är värda? Han gör inget fel. Inget. Hur kan man inte göra ett enda fel? Kanske bara därför han finns på film. Tragiskt. Här är i alla fall en av världens finaste scener. Utan tvekan!


Ronald - Can't Buy Me Love
Filmen visar det klassiska konceptet; töntig snubbe blir kär i skolans snyggaste tjej, som i sin tur är tillsammans med skolans snyggaste kille som själv bara är allmänt elak mot allt och alla. Ronald försöker göra sig sedd men lyckas inte. Fram tills en dag när han går med på att få en makeover gjord av hans drömtjej. Känner ni igen det? Hur som helst, man kan inte låta bli att falla för Ronald. Speciellt inte i filmens slut. Se bara...


Casper - Casper
När jag växte upp på 90-talet, så var filmen Casper en ganska vanlig rulle som trycktes in i vhs-spelaren. Minns ni i filmens slut, när Casper får chansen att vara en riktig pojke och när han dansar med Kat? Annars kan ni klicka igång det här, och bara minnas. Åh, jag minns att jag tyckte att han var så fin. Speciellt hans blonda hår.


Mike Donovan - V
Jag började följa den gamla science fiction-serien V, från 1983, någon gång i 13-års åldern. Serien handlar om utomjordingar som landar på jorden i syfte att ta allt vatten från jorden, då deras egna planet håller på att torka ut. Mike Donovan, spelad av Marc Singer, spelade den lite snyggare hjälten och nyhetsreportern som alltid klarade sig utan med några skrapsår och som i sinnom tid skulle rädda planeten från varelserna. Klart jag fastnade för hans dundermod.


Johnny Castle - Dirty Dancing
Det kan inte finnas någon som inte kärat ner sig en aning i Johnny Castle från Dirty Dancing. Det måste ha varit något av det där charmiga och snälla men samtidigt lite farliga som satte igång tusentals små hjärtan världen över. Kolla bara.


Mr. Darcy - Pride and Prejudice
Ganska töntigt, jag vet. Speciellt när Mr. Darcy finns som så hemskt många olika karaktärer, i olika filmer. Hittar man en film där huvudkaraktären bär namnet så vet man vilken typ av film det är. Men jag kan inte hjälpa det. Mr. Darcy är den där gammalmodiga och fantastiska snubben som varenda en önskar sig hitta en dag. Klicka, nicka, förstå och så.


Wade Walker - Cry Baby
Kort och gott, världens snällaste badboy helt enkelt.


George Berger - Hair
Med den rejäl 70-talskalufsen, klättrar George Burger från en av världens bästa filmer högt upp på min gamla movie crush-lista. Snällare människa får man ju leta efter. Noga. Och länge. Han är så jäkla full av liv, sjunger ruskigt bra och gör precis vad han själv vill. Se själva; här, här och här!


Jesse - Free Willy
Sötaste killen som är bästa kompis med världens bästa val. Klart som tusan att man faller för Jesse. Jag minns hur mycket jag älskade scenen när han rider på Willy i vattnet och slänger med sitt lockiga och blöta hår.

Inga kommentarer: