söndag 22 augusti 2010

skolan.

det blev några veckor av sol och uteserveringar. några veckor av filmnätter och äventyr. några veckor av resor och brygghäng. några veckor av "inga bekymmer" och "har hela sommaren på mig". några veckor av sommarlov. precis vad man behövde.

imorgon kör det igång igen - spektaklet vi kallar skola. känner inte så mycket inför det. inga bekymmer. ingen ångest. ska bli ganska skönt. en aning kul nästan. tror jag. ja för 17. tillbaka till vardagen. tillbaka till att ha något att göra var dag. jag behöver nog det. gillar tanken av att skriva upp viktiga grejer i en almenacka. att skriva uppsatser om högst intressanta händelser och lämna in. att träffa polare dag ut och dag in. att ha möten med studentkommitén där vi bestämmer viktiga händelser och roliga fester för varenda trea. att cykla hem med höstvinden i håret och känna att... det funkar faktiskt himla bra med allt i skolan.

varje år lovar jag mig själv att fixa allting som har med läxor och prov att göra. att bara göra tramset när man fått det. lämna in det i tid. vara glad. nöjd. utan oro. samma gäller i år. det här året - mitt sista skolår - ska jag fan göra mig själv stolt. ska knega varenda inlämning i tid. göra allt när jag ska. och njuta av tankarna över att mitt projektarbete kommer bli (förhoppningsvis) dunderbra.

blev påminnen. lite ångest känner jag för diverse kurser (en) och kanske en och annan lärare... hrpftp! det blir ett bra år ändå. ett bra sista år. lite skrämmande det där egentligen. att gå från världens säkraste vardag med studiebidrag till att vara fattig och arbetslös. ska nog ta vara på året. ja. det är så det får bli.

Inga kommentarer: