söndag 26 september 2010

musiklistan.

Vad lyssnar du på mest just nu?
Det har blivit en blandning av The Moldy Peaches, Devendra Banhart och The Rocky Horror Picture Show Soundtrack.

Nämn en låt som gör dig ledsen.
The Flesh Failures (Let The Sunshine In) från Hair, en av världens bästa filmer. Låten spelas i slutet då man gråter som mest. När jag såg filmen för första gången i sexan, var jag lite ledsen i en hel vecka. Jävla Vietnamkriget.

Vilken är världens mest störiga låt?
Basshunter vet.

Vem är fin favoritartist (/favoritband), of all times?


Vilken artist (/band) upptäckte du senast?
The Unicorns.

Bästa kvinnliga röst?
Ella Fitzgerald skulle jag tro.

Bästa manliga röst?
Det går inte att välja bara en, så jag tar två.

Vilken låt blev du senast nyförälskad i?

Judy, Min Vän med Tommy Körberg. Och, jag skall inte ljuga. Det var när jag läste Sandra Beijers musiklista som jag återfann den gamla melodifestivalslåten (efter att ha glömt bort dess existens under flera år). Men herrejissanes, ni måste hålla med om att det är en helt fantastisk låt? Plus att Tommys 21-åriga nylle är riktigt fräsigt? JA, jag tycker att Herr Körberg var riktigt tjusig under sina yngre dagar. Kolla bara på charmblinket som han ger till alla 60-talsbrudar i de svenska tv-sofforna, vid 2,25! Hur som helst, jag har nu lyssnat på den konstant i flera dagar och vill nog inte riktigt sluta.

Vilken musikstil lyssnar du mest på?
Indiepop, 50/60/70-tal, motown, sprakig louis armstrong-jazz och riktigt dunderbra blues.

Vad lyssnar du på när du vill bli glad?
Baby I Need Your Lovin med The Four Tops.

Vad lyssnar du på när du vill lugna ner dig?
Andvari med Sigur Ros (vilket jäkla fantastiskt band!)

Vilken låt lyssnar du på innan du går på fest?
Då gillar jag att vrida på Relator med Pete Yorn och Scarlett Johansson (tätt följt av en hel del andra kalasliknande strofer).

Vad lyssnar du på när du lagar mat?
Nessum Dorma med Luciano Pavarotti. Varje gång.

Senaste konserten?
Kent på Arvikafestivalen 2010.

Vad tycker du om klassisk musik?
Lätt, jag tycker om det.

Vad tycker du om countrymusik?
Rätt country är ju himla tjusigt. Fel country går bort direkt.

Vad tycker du om musik på främmande språk?
Beror på språket. Finska hits lyssnar jag helst inte på, men indiska Bollywoodhits går helt klart hem. Fast franska låtar är lätta att älska.

Om du var ett instrument, vilket skulle du vilja vara då?
Munspel. Lyssna på introt så känner ni det.

Vilken musiker skulle du gifta dig med om du fick chansen?
Den här mannen. För, man blir ju lite kär när man lyssnar. Spela rakt igenom så märker du.

Vilket är ditt favoritsoundtrack (film)?
Kan helt enkelt inte välja ett. Har tre som jag aldrig kan dela på; 500 Days of Summer, Hair och The Boat That Rocked.

Sätt på en låt som avslutar den här listan.
Ingen gör det som Louis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://open.spotify.com/user/fantisera/playlist/6MSLEkhj3w8LWUTsHAlevC puss!

sara sa...

sånt här kan göra min dag, tips på bra musik. tack!