måndag 29 november 2010

tänk att få ett drömkök...


Julen närmar sig och jag tänkte passa på med att knega ihop en liten lista över en specifik kategori som jag gärna ser inpackad under granen - köksinredning. Tänkte på, eftersom jag kommer skaffa eget snart så kan det vara perfekt med lite köksprylar. Kostar ju så mycket annars...

Nej, jag vet. Kan inte luras. Filmer. Kategorin jag pratar om är filmer. Här kommer den lilla delen av den enorma filmönskelistan.

High Fidelity en fantastisk rulle med Joch Cusack. Den är fylld rivna hjärtan och vinylskivor från en världsbra vinylaffär. Jag saknar den lite. Skulle passa fint i hyllan. Update filmen verkar ha utgått i varenda internetbutik jag kan hitta. Både konstigt och alldeles förfärligt. Så, här finns Tradera som ett alldeles utmärkt alternativ! 500 Days of Summer det började med att jag såg fram emot filmens premiär redan 6 månader innan. Sen krossades allt när Karlstad valde att inte visa den. På olagligt håll fick jag hem den, snabbt och enkelt, till datorn och älskade varje minut. Sen kraschade tekniken och filmen försvann. Ett straff från ovan mån tro? Hur som helst. Jag önskar mig den alldeles jättegärna. An Education en alldeles hemskt vacker film som utspelar sig på 60-talet. Jisses vad den är bra. Åh, låt mig få den i min hylla. Pusching Daisies säsong ett en riktigt vacker serie som det inte verkar ha gått så bra för. Den är ganska gammal nu tror jag. Men dom gjorde bara två säsonger på grund av tittarsiffrorna. Dock är jag alldeles säker på att folk, helt enkelt, inte hörde om serien. What's there not to love? Alla scener med Chuck och Ned får hjärtat att smälta ner på hela golvet. Amelie From Montmartre filmen som alla sett och som alla älskar. I alla fall mer eller mindre. Den är inte så vidare värst dyr längre. Åh, franska filmer tar kol på mig. Skulle vara fint att vara en själv. Little Miss Sunshine av den här mår man bra. Det känns nästan som den har en liten blandning av allt. Och fy farao för skönhetstävlingar med barn. The Darjeeling Limited Wes Anderson vet hur man letar sig in i hjärtat. Vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att det är en alldeles underbar film och att Jason Schwartzman förblir min favorit! Paris, Je t'Aime definitionen av kärlek på film. Jag skojar inte. När arton regissörer samlar ihop sig och skapar en kärlekshistoria var, kan det inte bli annat än magiskt. Man blir pånyttkär arton gånger om helt enkelt. Glee säsong ett trots den höga siffran på töntskalan med den enorma känslan av amerikanskt high school med ungdomar som sjunger alldeles för bra för att det ska vara på riktigt, så har jag fastnat. Precis som övriga människor världen över. Vad är det som gör att den nya serien är så utomordentligt underbar? Jag kommer nog aldrig ha svar på det. Men herregud, jag älskar varje avsnitt lika mycket som jag hatar att vänta på nästa. Oh please, please, please!!! I REALLY WANT THIS ONE... Santa? Jane Austen Book Club såg den på tvn för inte allt för länge sedan, och älskade den. Hör från lite alla möjliga håll att den inte anses vara bra alls. DOM LJUGER! Varenda en. Det är nästan så man själv vill starta en bokklubb med Jane Austen-tema. Fast nej, vi ska inte gå för långt heller...

När jag kollar över min lista, så är det också ganska tydligt över vad som är årets filmtema. Det är en kolosal blandning av tjejiga romantiska komedier med värsta feel good-känslan. Halva jag skäms faktiskt lite. Jag borde önska mig kultfilmer från världens alla städer istället för billiga försök till Bridget Jones Dagbok (vilket förövrigt ligger mig alldeles för varmt om hjärtat). Men den andra delen längtar bara efter att få hoppa upp i sängen med sockor, te och nyköpta glasslådor för att sen bara ligga där hela dagen med den stora högen av just tjejiga romantiska komedier med värsta feel good-känslan. Så ligger det till och jag tänker inte ångra mig! Nu klickar jag på publicera inlägg, TRY TO STOP ME!

2 kommentarer:

ellenjosefin sa...

åh så fin blogg, och hela kärleksdokumentär projektet! filmerna är jättefina, älskar pushing daisies den är nästan lite som en film, fast med alldeles för abrupt slut. ha det fint!

jennifer sa...

JAG MÅSTE BARA ÄLSKA DEN HÄR BLOGGEN. (nu fick du tillochmed lite caps) Så underbar! kära värld! Önskar att du får alla filmer du önskar dig i present, det är du värd. En sådan blogg som du äger, är du värd alla filmer (som dessutom är så superbra) som du önskar dig!